16 października 2011

Nie chcą Budapesztu w Warszawie

Dziękuję, Jarku, że tak ładnie mówisz o mojej stolicy. Dziękuję Ci, że dzisiaj wielu Polaków żartuje a propos mojego kraju i miasta. Dziękuję, że choćby na krótki okres Polacy jedno wiedzą na pewno: że nie chcą Budapesztu, papryki i salami. Dziękuję głównie, że nie wspomniałeś Orbana, tylko Budapeszt. Przecież wiadomo, że Orban i jego rząd to Budapeszt. 

Mówicie, mówią, że to tylko żart. I oczywiście ja też się uśmiechnęłam, gdy po raz pierwszy zobaczyłam "PiS to Papryka i Salami". Tak, to śmieszne. Też wiem, że Polacy i tak "kochają Węgrów" (tak czytałam gdzieś), Węgry i Budapeszt. I paprykę. :) 

A nie wiem, jak Wy, Polacy, byście się czuli, jakbyście od tygodnia czytali, że Węgrzy nie chcą Warszawy w Budapeszcie. Oczywiście, że Kaczyński jest wariatem, tym bardziej, że dał taki przykład. Mam nadzieję, że nigdy nie będzie miał takiej władzy, jaką ma nasz król Orban. (Którego też nienawidzę, zresztą.) A dla mnie, Węgierki, to jest obraźliwe. Wcale nie jestem taką wielką patriotką, ale powiem szczerze, że źle się czuję, gdy widzę wszystkie te strony na fejsbuku i wszędzie indziej. Ja lubię Budapeszt, to moje miasto, tu się urodziłam, tu mieszkam od 22 lat, ja, jako Węgierka wiem, jak się żyje tutaj, a Polacy o tym wcale nie (albo bardzo mało) wiedzą . Wiem, jaka jest stolica Węgier w XXI wieku, wiem, jak się czujemy pod rządem Orbana i wiem, dlaczego wielu ludzi pójdzie na różne manifestacje przeciwko niemu. 

A Budapeszt jako miasto nie ma nic wspólnego z Orbanem. Budapeszt jest pięknym miastem, które i Węgrzy, i turyści bardzo lubią. Mamy dziesięć wspaniałych mostów, Dunaj i góry. 

Głupio mówić o mieście, gdy wiadomo, że chodzi o politykę. Rozumiem żarty, mam poczucie humoru, a jednocześnie uważam, że w tej sprawie chyba to za dużo. Zdanie Kaczyńskiego było zrozumiałe i jednoznaczne, on chciałby zostać takim wszechmogącym premierem jak nasz Orban. I co? Wszyscy chcieliby, właśnie dlatego są politykami. Nie to było największym głupstwem Jarka. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz